Sunday, 2 June 2013

Resepi Aiskrim Vanilla Oreo

dari kecik sampai besar rasanya semua suka makan aiskrim..termasukla aku, memang addicted sgt..tapi klau makan selalu pn xelok jugak utk kesihatan kan, gain weight..hehe..tapi sebab lpas ni aku nk diet dah..aku bantai makan aiskrim berapa kali dalam seminggu..he he he

sebenarnya resepi aiskrim ni ada dua..pertama yg just guna susu segar & coffee mate..
dan resepi satu lg gunakan susu cair, tapi kna gunakan ovalette  & telur utk lembutkan adunan.
Resepi Aiskrim (untuk guna susu segar & coffemate)

2 cwn susu segar (sy guna 1 cwn sbb guna blender)
2 cwn coffemate (su guna 1 cwn je sbb guna blender)
5 sudu besar gula
1 sudu bsr ovallate
1 biji telur 
1 sudu teh esen vanilla
biskut oreo 8 biji buang krimnya

cara2nya : 
1. sy guna blender, sy malas guna mixer. masukkan kesemua bahan2 tadi dlm blender.
2 . blend sampai berkrim, kemudian masukkan dlm bekas dan ke dlm peti sejuk 
3. dua atau 3 jam kemudian kluarkan dari peti & blend lg supaya teksture jd halus lg.
4. bekukan utk kali ke dua selepas di blend selaman 5-8 jam.
5. lepas beku, taburkan biskut oreo masa nk makan nnt, rasanya mcm mc'flurry, nyum2..siap! 



ni yg aku buat..masa aku snap ni cair sikit sbb aku biar lama



 untuk resepi yg satu lg aku buat nanti utk entry yg akan datang k..bye



 

1 comment:

  1. Mc flurry mmg kesukaan ku. Just confused mn yg sedap resipi coffee mate ke resipi susu cair susu pekat. Hehe tp mmg nak try.

    www.prettyraudhah.com

    ReplyDelete